Jak jsem (u)dělala FCE

Zkoušky FCE (Cambridge English First), dnes už spíše označovány jako B2 First, patří mezi jedny z nejznámějších zkoušek z anglického jazyka vůbec. Můžete si je udělat, pokud chcete otestovat svoji úroveň angličtiny nebo když chcete získat pár bodů navíc k přijímacím zkouškám na vysokou (je ale dobré si předem zjistit, jestli právě vámi zvolená vysoká škola FCE zkoušky skutečně uznává - zas tak moc jich totiž není). Jejich zdaleka největší výhodou je však skutečnost, že FCE certifikát plně nahrazuje školní maturitu z angličtiny a to byl i hlavní důvod, proč jsem se do zkoušek pustila já.
I když se tenhle příběh vyvíjí spíše jako tragédie, ve skutečnosti má dobrý konec a jeho cílem je povzbudit i ty z vás, kteří o FCE také uvažují, ale třeba z toho mají pořád ještě strach nebo se nemůžou rozhodnout. Protože i když všechno vypadá jako katastrofa a nevěříte si, nakonec nikdy není tak zle a šance, že se vám zkoušky podaří, i když na nich něco zvoráte, je kupodivu překvapivě vysoká. Tuhle skutečnost vyčtete leckde a podobně jako já jí nebudete věřit, dokud vám někdo nedá důkaz. A aby na tom vaše sebevědomí během zkoušek nebylo tak mizerně jako to moje, jeden vám dám. Jen si přečtěte, co všechno se podařilo zvorat mně! A i kdyby to na první pokus přece jen nevyšlo, podstoupit FCE se rozhodně vyplatí, i kdybyste si měli jen potrénovat nervy a zachování chladné hlavy ve stresových situacích. Jakmile totiž absolvujete tenhle očistec, už vás maturita nemůže rozhodit.


4. 12. 2018: PÍSEMNÁ ČÁST
Večer před zkouškami jsem byla nervózní jako snad nikdy (to jsem ale netušila, že až budu o měsíc později dělat řidičák, bude to ještě mnohem horší). Přesto jsem na zkoušky jela s vědomím, že jsem dobře připravena a že to zvládnu. Průběžně jsem se na ně přece připravovala asi rok a navíc vyučující, k níž jsem si chodila pro rady, tvrdila, že je zatím všichni z jejích studentů úspěšně složili. Což ovšem není pro psychiku, jako je ta moje, zrovna nejlepší zpráva. Vezměte si tu podívanou, kdybych byla úplně první!
Den započal stylově. Z nervozity jsem si totiž doma zapomněla brýle, a tak jsem se musela několikrát vracet (ne že bych ty brýle snad nakonec potřebovala, ale náhoda je blbec). Už v té chvíli mi mělo být jasné, že to nezvěstuje nic dobrého.
Pokud jste se také rozhodli podstoupit FCE, přibalte si s sebou kromě předepsané tužky (během zkoušky vám ale stejně přidělí jinou), občanského průkazu a svačiny také ocelové nervy. Zkoušky jsem dělala na univerzitě - a rozhodně to nebylo poprvé, co něco podobného pořádali - přesto to byl jeden velký chaos.
Do zkušebny nás pustili pozdě, takže jsme se všichni (několik desítek nervózně přešlapujících studentů) mačkali na příliš úzké chodbě bez jediné židle, kam nás navíc po napsání každé jednotlivé části opět vyhnali. Zmatky ale byly třeba i s šatnou. Nejdřív všechny poslali, aby si dole nechali mobily. Potom se ukázalo, že nesmíme mít ani tašku, takže se běželo zase zpátky a to celé několikrát po sobě. Uvnitř sálu byla navíc příšerná zima - a bundy i s mikinami byly samozřejmě také zamčené v šatně, kam se ovšem po zahájení zkoušek už nesmělo. Celý proces navíc trval neuvěřitelně dlouho, a já tak byla vyřízená ještě před zahájením prvního testu. Právě před tímhle mě často varovali: zkoušky zaberou několik hodin a vy musíte zůstat ve střehu pokud možno po celou dobu.

O FCE (B2 First) zkoušce, jejím formátu a dalších užitečných tipech se můžete více dozvědět na www.cambridgeenglish.org.

V první části, Reading and Use of English, jsem si celkem věřila. Jakmile jsem ale testy otevřela, hned první odpověď jsem nevěděla. Nebyla jsem si ale jistá ani druhou... ani třetí... A tak se stalo, že jsem se do psaní testu pustila s vědomím, že už je to vlastně všechno v háji. Po skončení první části jsem vylezla na chodbu a nebyla jsem jistá už dokonce ani tím, jak se jmenuju.
Uprostřed všeho toho chaosu jsem se dala do řeči s jednou starší holčinou, říkejme jí třeba J. Díky vzájemnému uklidňování pak byla celá ta patálie o něco snesitelnější. Obě jsme se ale shodly na tom, že s výběrem testů se na nás spikla sama nebesa.
V druhé části, Writing, jsem si chtěla skóre vylepšit. Slohy mi totiž vždycky šly. První zrada nastala v okamžiku, kdy ve výběru slohových útvarů chybělo vyprávění. Slibovali mi, že tam bude (dnes už vím, že to je blbost a že tam být vůbec nemusí)! Pokud jsem tedy do té doby nebyla dostatečně rozhozená, po tomhle zjištění jsem byla už úplně mimo. Ze zoufalství jsem si vybrala článek, protože na trénování dalších útvarů jsem se vykašlala. Rozhodně tedy doporučuji nesoustředit se jen na jeden slohový útvar, ale natrénovat si jich více. Téma druhého slohu, tedy eseje, mi taky udělalo velkou radost. Školství. Senzace. A aby toho nebylo málo, po dopsání prvního slohu, který jsem si pečlivě psala bokem na šmírák a přepisovala do archu, jsem zjistila, že mi jaksi utíká čas. Inu, Britové v Cambrigde si u čtení posléze nejspíš pěkně zaluštili.
Když konečně přišla řada na třetí a závěrečnou část, tedy Listening, stále ještě jsem se snažila udržet v sobě malou jiskru optimismu. Testy byly nic moc, ale poslechem si to určitě opravím! Neopravila. Z celého poslechu jsem měla snad ještě horší pocit než z obou předešlých částí.
Co to říkala? Proč musel ten člověk zrovna zakašlat? Vždyť mně tam nesedí ani jedna odpověď a - a tady by se zase daly použít obě dvě! A vůbec, ten zvuk se tady strašně tříští!
U poslechu je důležité zůstat ve střehu. Po tak dlouhé době a po tolika nahrávkách je strašně jednoduché upadnout do jakési euforie nebo se zamyslet - a ups, půlka poslechu je pryč, aniž bych věděla, co ti dva povídali!

Domů jsem se vracela s pláčem. Ještě cestu autobusem jsem přečkala, ale jakmile za mnou práskly vchodové dveře, už to nešlo zastavit. Na sobotní Speaking jsem pak šla více méně s vědomím, že jsem mohla rovnou zůstat doma a že je mi vlastně už úplně jedno, jak moc to zvořu. Horší už to přece být nemůže.

8. 12. 2018: ÚSTNÍ ČÁST
Na ústní části jsou přítomni zpravidla dva zkoušející, v ideálním případě by pak jeden z nich měl být přímo rodilý mluvčí. Česká lektorka během zkoušky zapisovala své postřehy, zatímco zkoušení měl na starosti Brit, který se představil jako Steve.
Už od prvního okamžiku mi bylo jasné, že Steve je Brit jako poleno - vážný, vážný a se suchým smyslem pro humor, pokud se tedy dá říct, že vůbec nějaký měl. Snažila jsem se ale zůstat v klidu, usmívat se a působit pokud možno přirozeným a komunikativním dojmem. Zpočátku jsem se dokonce pokusila prohodit i nějaký ten joke. Brzy jsem však pochopila, že Steve nemá joky moc rád - což mi na sebevědomí taky zrovna nepřidalo.
První část Speakingu má funkci především seznamovací. Zkoušející se ptá na otázky o vás a vy mu na ně musíte rychle a výstižně odpovědět. První otázka bývá u všech vesměs stejná nebo přinejmenším podobná - Where are you from? Odpověď jsem měla naučenou jako básničku a snažila jsem se do ní propašovat co nejvíc cool frází, abych si nasbírala body. I na další otázky se s trochou smyslu pro improvizaci dalo pohotově odpovědět (protože se jedná o běžné dotazy ohledně vás, vašich koníčků, rodiny, o tom, co budete dělat o víkendu... na většinu z nich se můžete předem připravit), a i když jsem později zjistila, kolik chyb jsem napachála, měla jsem z první části celkem dobrý pocit. Na to, jak katastrofální jsem to očekávala.
Druhou částí je srovnání dvou obrázků. Paradoxně právě tohohle úkolu jsem se bála asi nejvíc, ale řekla bych, že dopadl nejlépe. Důležité je mluvit, mluvit i o úpných blbostech, vymýšlet teorie, které jsou úplně na hlavu - ale hlavně nemlčet, pokud vám ještě běží čas.

O ústní zkoušce se můžete více dočíst například na www.fceexamtips.com nebo na oficiálních stránkách Cambridge English. Nejedna vzorová ukázka ústní části je k mání i na YT, za zmínku stojí třeba tato.

Následovala interaktivní část. Nemalé obavy jsem měla i ze svého rozhovorového partnera. Vzhledem k tomu, že na FCE lidé chodí většinou dobrovolně - a taky si je platí z vlastní kapsy - nebylo příliš pravděpodobné, že bych narazila na nějakou kuňku. I tak se ale mohlo stát, že mi přidělí někoho méně akčního. V tom případě by mohla hrozit bodová penalizace za to, že jsem mluvila moc a on málo. Opačná situace by pak nastala v případě, že bych se musela poprat s někým přehnaně ambiciózním. On by byl sice penalizován, že mi nenechal prostor, ale stejně tak i já, protože mluvím příliš málo a jsem neprůbojná.
Nakonec jsem však měla štěstí. Vyfasovala jsem celkem příjemného vysokoškolského studenta, se kterým jsem se srazila už ve vchodových dveřích a který celou proceduru absolvoval už podruhé.
"Podruhý? Vážně?"
"No, minule mi to uteklo o pět bodů."
Aha. Senzace!
Naše spolupráce ale nakonec proběhla celkem v poklidu a vyrovnaně. Dostali jsme myšlenkovou mapu, kterou jsme měli společně prodiskutovat a dojít k nějakému závěru. Téma nebylo nic moc (mělo to tuším něco společného s migrací a životem v zahraničí), ale když už člověk jednou chytil slinu, nebyl problém se rozmluvit. Snažte se na chvilku zapomenout, že jste hodnocení - pokuste se vžít do toho, že si jen povídáte se známým. Sice v angličtině a na pitomé téma, ale prostě si povídáte.
Závěrečná část, to bylo něco. Steve se nás totiž ptal na otázky související s předešlou mapou. Na tzv. otevřené otázky. Jenže než člověk stihne zareagovat a nějak rozvinout svoji myšlenku, zkoušející ho hned zastaví. Právě z téhle části jsem měla asi nejhorší pocit, protože jsem došla k závěru, že jsem se snad ani jednou nestihla včas vyjádřit k jádru věci.
Celkově trvala celá zkouška neskutečně krátce. Přibližně mezi deseti a patnácti minutami - a to opravdu není moc. Ze zkušebny jsem však odcházela s pocitem, že to nemohlo být horší než ty projeté testy a že už to mám aspoň konečně za sebou.
Teď už zbývalo jen čekat.

12. 1. 2019: PASSED?
Výsledky měly být zveřejněny až někdy koncem ledna, certifikát pak vystaven přibližně v druhé polovině února. Tedy běh na dlouhou trať. Dnes večer se však znenadání ozvala J, že výsledky už jsou zveřejněné.
Nějakou dobu jsem seděla před počítačem a myš se mi v ruce třásla. Pořád jsem nějak neměla odvahu kliknout na tlačítko "log in" na stránkách s online výsledky. A třást se mi nepřestala dokonce ani potom, co jsem to konečně udělala.
Protřela jsem si oči a vyletěla ze židle. Pak jsem sehnala všechny po domě, aby se podívali - aby mi potvrdili, že jsem to nepochopila špatně. Že to je pravda!
Na obrazovce se totiž objevilo: Pass at Grade B.
Po tom všem, co jsem zvorala... stejně mi to dali!



RADY A TIPY, které ještě nezazněly
1. Dělejte si testy. A dělejte si jich hodně. Časem totiž zjistíte, že některé chytáky a typy slovních spojení se v jednom kuse opakují.
2. Běžte do toho s pocitem, že o nic nejde. A ona je to vesměs i pravda - nikde není psáno ani dáno, kolikrát můžete zkoušky opakovat, takže počet pokusů je čistě na vás. Musíte ovšem počítat s tím, že se plácnete přes kapsu.
3. Nepodceňujte včasné přihlášení. Termínů je poměrně málo, a pokud se zapíšete pozdě, můžete navíc dostat i pokutu.
4. Rozhlédněte se po okolí, jestli se někdo z vašich známých také nechystá na FCE nebo podobné zkoušky. Mít na učení i zkoušky parťáka je k neocenění, i kdybyste si měli vzájemně sloužit jen jako morální podpora.
5. Když už nic, můžete jim ukrást celkem pěknou tužku.


Máte i vy nějaké zkušenosti s jazykovými zkouškami?
Jak se vyrovnáváte se stresem?

18 komentářů:

  1. Já budu dělat IELTS a prostě se cítím, že to je v háji :o

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A to je dobře! Mně před zkouškami říkali, že se tak cítí všichni a všichni to nakonec zvládnou - pochopitelně jsem jim to nevěřila, dokud jsem tam sama nešla :D Ale tak ty bys s tím už vůbec neměla mít problém, když jsi strávila tolik času v Anglii, ne?

      Vymazat
  2. Já jsem si FCE dělala spíš tak pro formu. U nás ve škole se žádné certifikáty místo maturity neberou, což je vtipný a smutný zároveň. Z němčiny mám teď sice C1, ale budu muset dělat maturitu o dvě úrovně níž. Což sice nebude asi problém, ale trocha stresu s tím taky bude. To samé s angličtinou, i když z ní nakonec nematuruji. :D
    Gratuluji k úspěšnému složení. Já jsem k FCE šla přesně s tím, že o nic nejde. TRochu mě mrzelo, že jsem se nepřihlásila na CAE, říkala jsem si, že by to aspoň byla trochu výzva, že takhle z toho, když to udělám, nebudu mít tak velkou radost. ALe po dnešním neúspěchu ve scio testech bych měla radost z jakéhokoliv úspěchu. :D tak snad výsledky brzy dorazí. :)

    Držím palce v dalších životních zkouškách! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. K němčině gratuluji a tiše závidím, já bojuju se svou horší B2 a jsem ráda, že jsem ráda. Já budu taky dělat B1 maturitu z angličtiny (myslím, že to je B1... nebo lehčí B2, v každém případě je to nižší úroveň), ale myslím, že to bude v pohodě, že ani ten stres by s tím po tomhle zážitku být nemusel.
      Na CAE jsem si netroufala a netroufám, ale do budoucna to mám v plánu. Koneckonců spousta vejšek je i částečně finančně hradí, tak proč si nepočkat :)
      Díky - i já tobě :)

      Vymazat
  3. Taky jsem před pár lety FCE dělala a řekla bych, že bych se mohla pod tvůj článek podepsat. :D Naštěstí jsme před zkouškou žádné zmatky neměli, ale ten stres z toho všeho byl strašný. Chystám se letos na CAE.. tak jsem zvědavá.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Věřím, že by to bylo vydatné i bez těch zmatků :D
      Budu držet palce, sama to mám taky jednou v plánu :)

      Vymazat
  4. FCE už mám nějaký ten pátek, dělala jsem si ho před nástupem na vysokou. :) Loni jsem úspěšně složila TOLAS (first level) a teď se budu postupně chystat na CAE, ale ty si nechám až po absolvování vysoké (teď bych na ně ně neměla čas). Osobně mám pocit, že zmatek a moře stresu k těmto významný zkouškám patří, každopádně gratuluji k úspěšnému zvládnutí! :)

    https://boook-planet.webnode.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Takže cca v podobné době :) Tak to velká gratulace! :)
      Ono v případě CAE už podle mě není kam spěchat a jestli si ty zkoušky člověk udělá během studia nebo až po něm, je asi celkem jedno - co já vím, tak na vejškách za to žádné plusové body nebo kredity spíš nejsou, a pokud pak chce mít člověk certifikát kvůli zaměstnání... no, není kam chvátat a přihlásit se ke zkouškám jde kdykoliv :)

      Vymazat
  5. Já nad tím dlouho přemýšlím - úroveň angličtiny na to už snad s trochou přípravy mám, jenom když vidím všechny ty části a věci okolo si říkám, jestli mi pak ta zkouška k nečemu bude :) každopádně gratulace!
    Sarushef blog

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak rozhodně si musíš promyslet, jestli ti ten certifikát k něčemu prakticky bude. Samozřejmě si můžeš zkoušky udělat jenom proto, aby sis otestovala nebo potvrdila úroveň - ale upřímně? Nejsem si jistá, jestli by to za všechny ty přípravy, stres a hlavně peníze stálo, když na otestování jazykové úrovně dneska existuje tolik online a zdarma způsobů.
      Pokud by ses ale přece jen rozhodla do toho jít, budu určitě držet palce :) A díky :)

      Vymazat
  6. jo, kdyby se tak FCE bralo u nás místo maturity, to by byl krásnej svět!
    já vůbec nevím, jestli do toho mám jít nebo ne, jsem totiž přihlášená na přípravný kurz, co se pořádá přímo u nás na gymplu, kam jednou týdně dojíždí učitelka z agentury, u níž se test dělá, ale po prvních čtyřech hodinách jsem tam přestala chodit, protože mi to přišlo vcelku otravně jednoduchý. ono to asi taky bylo z části právě tou učitelkou, která za to ale nemohla, protože se tam chudák zasekla u lidí, kteří se zasekli už jen na přítomným čase :D. no ale zkrátka jsem si řekla, že se na to vykašlu, že si stejně jednou budu chtít udělat nějaký ceritifikoš na tu nejvyšší úroveň, co jen jde, jenže se mi nějak změnily plány a místo studování angličtiny se mé kroky budou ubírat úplně jiným směrem (očividně), kde se mi zdá, že mé nabité skills dost ochřadnou, a tak jsem si říkala, jestli by nebylo fajn mít aspoň to FCE...
    jsem hrozně divně komplikovaná :D. každopádně, obrovská gratulace, že jsi to zvládla! dost jsi mě navnadila, abych to aspoň zkusila, i když ne, že bych byla kdovíjak úžasnej angličtinář. hlavně mě ale pobavil ten poslední bod a myslím, že už jen proto to stojí za to to zkusit! :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mám pocit, že se to zavádělo až někdy na konci roku 2015, takže poměrná novinka - všichni asi víme, jakou rychlostí funguje české školství, tím pádem není divu, že to ještě spousta středních a gymplů neuznává. Tak snad pro příští generace už to bude rozšířenější :)
      No, na jednu stranu - ono to zas tak těžké vážně není, pokud máš pro ten jazyk cit, baví tě to a trochu se o něj zajímáš i bokem. Tady je ale očividně problém učitelky, protože přizpůsobovat se nejpomalejšímu žákovi je vždycky špatný přístup (ač to zní nefér, je to tak). Já bych si být tebou vyzkoušela nanečisto pár testů a podle toho, jak ti to půjde, bych zvážila, jestli se bez toho kurzu třeba už obejdeš a stačí ti projít si pár materiálů sama nebo se případně porozhlédnout po někom jiném. Na netu je přístup ke spoustě materiálů a dají se sehnat i nějaké učebnice v pdf - já jsem si projela tuhle https://www.cambridge.org/ae/cambridgeenglish/catalog/cambridge-english-exams-ielts/objective-first-4th-edition a bohatě mi to stačilo, abych si nějak urovnala v hlavě, co se po mně chce a jak to bude vypadat.
      Já tě úplně chápu, původně jsem certifikát taky zamýšlela trošku jinak. Ale tak když to zkusíš, nic neztratíš - i kdyby ses té angličtině už pak tolik nevěnovala, máš aspoň kus papíru, který se ti někde může hodit a potvrdit, že ten jazyk umíš, i když jsi studovala něco jiného. Taky si tím vyzkoušíš, jak to na zkouškách chodí a to se ti hodí jak u maturity, tak i později nebo když by ses po letech rozhodla vyzkoušet vyšší úrovně, jako je třeba CAE.
      Každopádně díky - a jestli se do toho pustíš, určitě držím palce! :)
      PS: Já si taky myslím. Fakt dobře se s ní píše :D

      Vymazat
  7. Gratulujem k získaniu certifikátu. Tiež zvažujem, že by som rád získal nejakú dodatočnú jazykovú certifikáciu, takže ak poskytujú aj vyšší stupeň, možno by som sa na to pozrel. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky :) A ano, poskytují. Stejnou formou jsou vedeny třeba CAE, akorát na vyšším levelu. Dneska ale existuje strašně moc druhů zkoušek, ke kterým se člověk může přihlásit :)

      Vymazat
  8. já jsem nad tím také uvažovala, ale pak jsem si uvědomila, že k práci, kterou mám, doklady a cizím jazyku nepotřebuji a pokud bych podnikala, ak už vůbec ne..takže už po třicítce asi dožiju s tím, že tohle mě minulo:D
    www.libenanovakova.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak pokud k tomu člověk nemá praktické využití, asi je celkem zbytečné se do toho pouštět :)

      Vymazat
  9. Můžu se zeptat, jsem na střední škole a zajímalo by mě, jestli na VŠ v Čr zejména ekonomického zaměření berou především uchazeče s certifikátem FCE nebo stačí pouze maturita z jazyka. A ještě by mě zajímalo, jestli je tím pádem vysoká šance, že bych se tam nedostal v případě, že bych měl "jen" maturitu. Předem moc děkuji za odpovědi.

    OdpovědětVymazat
  10. Docela tiše zavidim, ja jsem se pripravovala na nyni b2 first pul roku se soukromou lektorkou dost intenzivne, z testu jsem mela pocity tedy take smisene,ale bohuzel jsem mela 154 bodu,takze jsem neuspela. Ted mi trochu kleslo sebevedomi jit znova.. delam to kvuli praci,kde potrebuju alespon b2 z anglictiny. Snad se priste zadaří lip :-)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za komentář, nezapomeňte za sebou nechat stopu v podobě odkazu na blog a přidat se k mým pravidelným čtenářům, aby vám nic nového na blogu neuniklo. Hezký zbytek dne přeji! ♥

© Lory Humble 2015 | Všechna autorská práva vyhrazena. Používá technologii služby Blogger.