Taste Císařovy čepele!

Originální název: The Emperor's Blades
Díl: 1. (v sérii Kronika Netesaného trůnu)
Autor: Brian Staveley
Nakladatelství: Fantom Print
Rok: 2016, vydání originálu 2014
Žánr: Fantasy
Počet stran: 448
Prostředí: Annur,  Ashk'lan, Qirin
Úryvek: k přečtení zde
Anotace: Kruh se uzavírá. Sázky jsou vysoko. A staré pravdy znovu ožijí… Císař byl zavražděn a ponechal císařství Annurian ve zmatku. Jeho potomci teď musí pohřbít žal a připravit se k odhalení spiknutí. Císařova syna Valyna, který prochází výcvikem pro nejvražednější bojovou sílu říše, zastihne zpráva daleko za mořem. Očekává potíže, ale po několika „nehodách“ a po varování umírajícího vojáka si uvědomí, že je v nebezpečí i jeho život. Než však může podniknout jakoukoliv akci, musí přežít žoldnéřskou brutální závěrečnou iniciaci. Mezitím císařova dcera, ministryně Adare, pronásleduje otcova vraha přímo v sídelním městě. Dvorská politika jí může být osudnou, touží však po spravedlnosti. A Kaden, dědic říše, studuje ve vzdáleném klášteře. Tam nelítostným způsobem vyučují učedníci Prázdného boha a Kaden to musí zvládnout, aby získal jejich pradávnou moc. Když dorazí císařská delegace, umí už dost, aby dokázal vycítit zlé úmysly. Bude mu to však stačit k přežití, až se dají do pohybu dlouho skryté síly?

Kronika Netesaného trůnu, epická fantasy série amerického spisovatele Briana Staveleyho, se konečně dostala do rukou i mně. Na Císařovy čepele, které si od svého vydání získaly svět, jsem byla neuvěřitelně zvědavá a těšila jsem se, až si na ně budu moci utvořit vlastní názor. Tři sourozenci, jedno rozsáhlé spiknutí a nespočet tajemství, kterým musí přijít na kloub. Jak to s nimi nakonec dopadlo?

Uplynulo několik úderů srdce a Tan neodpovídal. Neúprosný pohled se upíral na Kadena, jako by hledal skrytá tajemství jeho srdce.
„Zdá se, že jsou csestriim mrtví,“ řekl nakonec mnich.
„Tak proč mi tohle vyprávíte?“
„Pro případ, že nejsou.“
- str. 154

Císař je mrtvý a jediné, co po něm zbylo, je chaos postupně požírající říši, spiknutí zodpovědné za  vladařovu vraždu a otázky, které musí být zodpovězeny. Není toho málo, s čím se jeho tři potomci musí vypořádat. Valyn, cvičící se na jednoho z nejnebezpečnějších zabijáků v říši, brzy pochopí, že jde o život i jemu, zatímco Kaden, po otcově smrti právoplatný císař Annuru, dále prochází výcvikem ve skrytém klášteře na konci světa a o neštěstí, jež potkalo jeho zemi, nemá nejmenší tušení. Mezitím přímo v hlavním městě rozehrává nebezpečnou partii Adare, která nemá v plánu vzdát se v honbě za otcovými vrahy. Každý z nich prožívá svá malá vítězství i prohry na bitevních polích po celém světě - která z těchto bitev se jim však stane osudnou? Kdo stojí za rozsáhlým spiknutím? A jak si tihle tři poradí s nebezpečím, které se po tisících letech opět probouzí k životu a natahuje temnotou své dlouhé spáry?


P Ř Í B Ě H
Příběh Císařových čepelí je rozdělen do tří dějových linií a to z pohledu Valyna, Kadena a Adare. Od samého začátku do konce bylo fascinující sledovat, jak se vzájemně propojují, nevědomky ovlivňují a přes to všechno jsou od sebe všichni tři tak neskutečně daleko.
Kniha začíná pozvolna a nenásilným způsobem zasvěcuje neznalého čtenáře do prostředí, pravidel a řádu tohoto světa. Dojemné i kruté životní osudy jednotlivých hrdinů si vás velmi rychle získají. Před každým z nich leží zkoušky, v nichž musí obstát a intriky, jež je třeba prokouknout, ať už se jedná o drsný výcvik kettralů, hrubé zacházení mnichů nebo dvorskou politiku. Nejvzdálenější se mi jevila asi Adare, nejspíš proto, že jí bylo věnováno nejméně prostoru a očekávala jsem od ní o něco rafinovanější chování a více politických pletich, které slibovala anotace.

Valyn zhluboka vydechl. Uvědomil si, že je vyčerpaný, vyčerpaný za hranicí obyčejné poctivé únavy, která přicházela po dlouhém měsíci výcviku. Neustálé pátrání, odhady a dohady, ohlížení se přes rameno, pochyby a nedůvěra ho unavovaly až na hranici otupělosti. Pokud je shnilé jedno jablko, musíš předpokládat, že jsou shnilá všechna, ale to je dobrá cesta k vyhladovění.
- str. 162/163

Čtivost umocňuje i rychlý spád a celková dynamičnost knihy, která na žádném místě neustrne, právě naopak - neustále se zde něco děje. Autor bez servítek uvádí vše na pravou váhu, což mu také hraje jedině do karet. Je to přesně ten typ knihy, co byste mohli číst donekonečna, i kdyby vyprávěla jenom o tom, jak se Valyn vrací z Háku nebo jak Kaden stopuje kozu a tahá vědra s vodou. Velkým plusem této knihy je také nadpřirozeně detektivní zápletka, tajemství a nezměrné množství otázek, po jejichž odpovědích čtenář lační od začátku do konce. Nechybí ani pestré souboje, magie, nadpřirozené bytosti a sympatické prostředí. Díky tomu kniha neustále graduje až vyústí do velkolepého finále a závěrečného odhalení, jež vás donutí sáhnout po dalším díle.
Na Císařových čepelích je přesto hodně znát, že se jedná o úvodní díl. Já na to řeknu jen tohle: proč by to vlastně mělo vadit?

P O S T A V Y
Císařský trojlístek Valyn, Kaden, Adare jsem si poměrně rychle oblíbila. Je zajímavé, jak se všemi třemi sourozenci prolínají podobné charakterové rysy a přesto je každý z nich úplně jiný. Valyn, kettralský zabiják, si mě pro své odhodlání a výdrž získal téměř okamžitě. Občas mi sice pil krev kvůli své vznětlivosti, ale snad právě díky tomu působil lidským dojmem. Kaden není tak výrazná osobnost jako Valyn, ale stejně jako on je neuvěřitelně houževnatý, zvídavý a odhodlaný. Byli byste blázni, kdybyste jim na jejich strastiplné cestě nedrželi palce. Jediným slabším článkem postav, potažmo celé knihy, je Adare. Možná za to může i skutečnost, že se jí v knize dostalo nejméně prostoru, i tak jsem od ní ale očekávala rafinovanější chování, více ovládání a vypočítavosti, nehledě na politické pletichaření, které se dalo rozvést do ještě větších rozměrů a určitě by to nebylo na škodu.

Valyn, Kaden a Adare (zdroj obrázku: http://www.torforgeblog.com/)

Tito tři pochopitelně nejsou jediní, kteří v této knize hrají důležité role. Právě naopak - Císařovy čepele jsou doslova napěchované postavami, a přestože s jejich počtem autor nešetřil, nedochází tady k žádnému duplikování, každá má svůj vlastní osobitý postoj k světu a charakter. Ať už se jedná o Valynovu letku a rivaly z řad kettralů, mnichy a akolyty z Ashk'lanu, příslušníky královské gardy, kněží, politiky a o mnoho dalších.

S T Y L  P S A N Í
Brian Staveley, amerických spisovatel, jehož prvotinou jsou právě Císařovy čepele, mě svým stylem psaní, schopností navodit hmatatelnou atmosféru a vdechnout příběhu neobvyklou dynamičnost, naprosto uchvátil. Zkrátka rozený vypravěč, který dokáže čtenáře napínat a ví, jak správně vygradovat děj. Nechybí barvité popisy, ale ani moc dlouhé, ani příliš krátké - prostě tak akorát, abyste si o daném prostředí dokázali udělat vlastní obrázek. Neskutečně jsem se bavila u hlášek a především pak u kettralských slovních přestřelek.
Co se týče korektury, sem tam jsem sice narazila na překlep nebo vynechané písmenko, ale vzato kolem a kolem nic, co by stálo za řeč. Za mě se i český překlad v podání Hany Vlčinské docela povedl.
Vezmu si na ta setkání meč, ale ty jsi má poslední čepel. Ty, Kaden a Valyn. Pokud máte pocit, kdokoliv z vás, že jste byli tvrdě vykováni, bylo to proto, abyste snadněji zůstali ostří.
- str. 434

G R A F I C K Á  S T R Á N K A
Co se obálky týče, bezesporu je moc pěkná, i když v dnešní záplavě fantasy knih ničím výjimečná. Jako poměrně velký nedostatek ale vidím absenci mapy. Je to sice maličkost, ale když přehlédnu fakt, že k fantasy knihám zkrátka patří, celými Císařovými čepelemi se prolíná bezpočet zeměpisných názvů, ať už se jedná o země, ostrovy, města, hory nebo moře. Což pochopitelně bez mapy tak nevyzní a čtenář si může jen domýšlet, jak to všechno vzájemně zapadá do sebe.


Z H O D N O C E N Í
První díl Kroniky Netesaného trůnu pod názvem Císařovy čepele okouzlil značnou část světa a já už teď naprosto chápu proč. Indikátor kvality knih je vlastně úplně jednoduchý - když ji nemůžete odložit, je prostě dobrá. A už dlouho mi žádná kniha nedala spát tak jako tahle. Brian Staveley vytvořil zcela nový fantasy svět s poutavým příběhem, znamenitou zápletkou a řadou šokujících odhalení. Nesmí samozřejmě chybět ani osobití hrdinové, pestré souboje a špetka magie.
Kniha rozhodně má také svoje mouchy, ale vzhledem k celkovému vyznění se jim nedostalo prostoru vyniknout. Příběh vás jednoduše chytí a nepustí.


100%

Za mě to tedy znamená velký palec nahoru a rozhodně mi nesmí v knihovničce chybět další díl.



Za poskytnutí recenzního výtisku tímto mockrát děkuji:


Knihu můžete za akční cenu zakoupit zde, v kategorii Fantasy.

7 komentářů:

  1. Mě kniha moc nenadchla. Příběh byl svým obsahem dobrý a zajímavý, ale všechno se to strašně vleklo, aby to vylepšil až konec... :-(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně to právě přišlo úplně naopak - i když byl ten příběh roztahaný, působilo to na mě dojmem, že se tam pořád něco děje a to se mi na tom právě ohromně líbilo :)

      Vymazat
  2. O sérii slyším poprvé, ale vypadá moc dobře. :)

    OdpovědětVymazat
  3. Výborná recenze :) Mě Císařovy čepele naprosto dostaly :) Asi nejlepší fantasy letošního roku spolu s Rudým úsvitem :)

    OdpovědětVymazat
  4. Skvělá recenze, i když se přiznám, že mě "Císařovy čepele" vůbec neoslovily a to mám fantasy fakt ráda!

    http://boook-planet.webnode.cz

    OdpovědětVymazat
  5. Líbí se mi tvá propracovaná, podrobná a hodně podněcující recenze. Mám chuť knížku si sehnat, byť jsem o ní nebo o autorovi nikdy předtím neslyšela. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, jsem ráda, že jsem na někoho takhle zapůsobila - ta knížka za to rozhodně stojí! :)

      Vymazat

Děkuji za komentář, nezapomeňte za sebou nechat stopu v podobě odkazu na blog a přidat se k mým pravidelným čtenářům, aby vám nic nového na blogu neuniklo. Hezký zbytek dne přeji! ♥

© Lory Humble 2015 | Všechna autorská práva vyhrazena. Používá technologii služby Blogger.