Vzhledem k tomu, jaký úspěch sklidil článek s mými radami ohledně psaní, jsem se rozhodla vydat nezávazné pokračování. Jak jistě každý z vás ví, ať už začínající pisálci nebo blogeři, všem těmto lidem dá obrovskou práci, než se jejich snaha zúrodní a začne nést nějaké plody. V 10 nejčastějších chybách začínající pisálků jste se dozvěděli mé rady a tipy, které by vám měly pomoci při psaní jako takovém. Co si budeme nalhávat, kvalita článků hraje samozřejmě obrovskou roli, ale i kdybyste byli sám Shakespear a svou tvorbu předčítali akorát tak v kurníku kuřatům, nijak přínosné vám to nebude. Proto jsem se dnes rozhodla pro změnu rozebrat ty nejzásadnější a nejčastější chyby, s nimiž se v blogovém světě můžete setkat. Uvidíte, že ačkoliv se v mnoha případech jedná o naprosté banality, jejich redukování a případné vylepšení vás může přesunout na zcela jinou úroveň.
1. Nevyhovující doména a krkolomný název blogu
Zvolit si hned napoprvé správnou doménu a název blogu, to je hotové umění a upřímně řečeno jen málokomu se to povede. Jak si vybrat správnou doménu, jsem vám radila již dříve. Pojďme se tedy zaměřit na název blogu. Jaký by měl v ideálním případě být? Krátký, výstižný, originální, pokud možno dobře znějící a hlavně snadno zapamatovatelný. Název by měl buďto oznamovat, co od blogu po obsahové stránce čekat nebo naopak není špatné, pokud zní tak neobvykle, že čtenář už ze zvědavosti web navštíví, i když neví, o čem vlastně je. Stručně charakterizovat, co by takové obstojné jméno mělo zahrnovat, je snadné jako facka, ale vytvořit ho - s tím máme problémy asi všichni.
Uvádět příklad vydařeného názvu blogu si netroufám, z vlastních zkušeností vám ale mohu ukázat, jaký by nejspíš být neměl. Můj první blog se jmenoval: nej-filmy-a-herci-sveta. Výstižný by možná byl, ale všem ostatním bodům se vyhýbá širokým obloukem.
2. Název článku dělá divy
Pokud se pokusím sepsat několik základních podkladů, které čtenáře donutí, aby si přečetl článek, rozhodně to bude: téma, úvodní fotografie a v neposlední řadě název. Stejně jako u adresy blogu i názvy jednotlivých článků dělají hotové divy a platí u nich ve své podstatě to samé: výstižné, originální, dobře znějící, snadno zapamatovatelné + můžete přidat i vtipné a mnohé další vlastnosti.
Uznejte totiž sami, co vás zaujme víc: Deník č. 8 nebo Jak jsem v létě sáňkovala? Řekla bych, že ve většině případů je lákavější druhá varianta.
3. Psát jednou za uherskej rok nestačí
Lidé jsou neskutečně přelétaví - v pondělí jsou blázni do Madonny a ve středu zase do Michaela Jacksona. Budete se divit, ale na blogu to platí zrovna tak. Když tedy přidáte jeden článek za měsíc, čtenáři, které jste si předtím získali, si mezitím oblíbí někoho jiného. Proto je nutné udržovat je neustále napjaté, nabízet jim něco nového a donutit je se na blog vrátit.
Já osobně přidávám články jednou za dva dny, protože v momentální době mám úrodné období. Takové ideální časové rozmezí je ale dle mého klidně i jeden článek za týden, déle bych to ale už neprotahovala.
4. Bez reakce není akce
O skutečnosti, že akce je úzce spjata s reakcí, není pochyb a opět stejně to funguje i v našem případě. Řeknete si: "Vydal jsem článek, tak co byste po mě ještě chtěli?" Dobře, vydal jsi článek, ale pokud chceš být dobrý, musíš čtenářům nabídnout ještě něco navíc.
Odpovídejte na komentáře, dejte čtenářům možnost dozvídat se o novinkách například e-mailem nebo díky pravidelným čtenářům, a jestliže narazíte na zajímavý komentář, dotaz nebo názor, můžete se inspirovat a odměnit čtenáře tím, že jako reakci vydáte článek na podobné téma. Můžete vytvořit také dotazník a čas od času odpovídat na dotazy nebo zveřejnit zajímavé připomínky.
5. Averze vůči sociálním sítím
Sociální sítě nekoušou - tedy většinou. Docela dobře chápu, že někdo nemá zrovna v lásce facebook a další, ale upřímně řečeno, to množství zobrazení a publikum, které díky tomu získáte, vám nikdo jiný nedá. Neříkám, že byste měli všude spamovat příspěvky s odkazem na blog, ale existuje mnoho blogerských skupin, které jsou určené právě těmto účelům a věřte nebo ne, skutečně vám to zvýší návštěvnost a zaujmete nové lidi. A nakonec je docela jedno, jestli budete mít uživatelské jméno Beruška189 nebo vaše skutečné údaje.
6. Všeho moc škodí a naopak
V tomto bodu bych se ráda podívala na zoubek zaměření blogů. Je nezbytné si uvědomit předem, o čem chcete blog vůbec psát. Vaše nápady je nutno zredukovat a vybrat jen několik témat, která se vzájemně nebijí, protože všeho moc škodí. Na druhou stranu, pokud hodláte psát neustále o jedné a té samé věci, většinou si publikum také příliš dlouho neudržíte, pokud nebudete nějakým způsobem zajímaví.
Dalším častým problémem je fakt, že velké množství blogerů dnes píše hlavně o tom, co je v módě a ne o tom, co je skutečně baví. A nemyslete si - ono jde z článku snadno poznat, když ho píšete jako stroj.
7. Klíčová slova nejsou všechno
Jistě už někteří z vás narazili na anglickou zkratku SEO. Tato vymoženost napomáhá vyhledávači pomocí klíčových slov najít co nejvíce příspěvků. Vychytralý bloger si řekne: "Super, nacpu tam co nejvíc těch klíčovejch věciček a mám vyhráno." Jenže omyl jako stodola. Pomocí klíčových slov vyhledávač váš článek možná najde a možná si ho i někdo přečte, jenže to nejdůležitější je zanechat ve čtenáři nějaký dojem, zkrátka důvod, aby se na váš blog vrátil. S obsahem na bodu mrazu a hromadou klíčových slov vám to k ničemu nebude.
8. Když píšete pro peníze, pozná se to
Jak už jsem zmiňovala, když někdo píše z donucení nebo aby byl jak se říká "in", pozná se to. V poslední době se rozlezl také trend spoluprácí. Neříkám, že je to špatné, ba naopak - pokud rádi recenzujete, tímto způsobem se vám otevírá spousta možností, jak si přivydělat. Jenomže i tentokrát všeho moc škodí, takže pokud z blogu uděláte rutinu zaměřenou výhradně na spolupráce, pozná se to a věřte nebo ne - většinou není moc o co stát.
9. Čtenáři si vás najdou, ale musí mít podle čeho
Pokud se chcete v blogosféře alespoň trochu prosadit, nedosáhnete toho tím, že budete psát o věcech, které jsou zrovna v módě. Nedosáhnete toho dost možná ani tím, že budete dodržovat všechny předešlé body. Vy musíte čtenáře zaujmout něčím, co ostatní nemají. Vybudujte si svůj vlastní osobitý styl, podpis. Něco, podle čeho si vás lidé dokážou zapamatovat a zpátečně najít. A věřte mi, že oni si vás najdou - jenom k tomu musí dostat možnost.
10. Blog nespolkl svět
A nyní už přichází řada na poslední bod. V prvních týdnech, měsících... zkrátka na začátku pro vás blog znamená všechno: žijete a dýcháte pro blog; když usínáte, myslíte na blog; když vstáváte, myslíte na blog; když jste ve škole, myslíte na blog; když jíte, myslíte na blog; dokonce i když jste na záchodě, myslíte na blog. Jenže blog nespolkl svět. Tím, že budete pořád sedět doma na zadku a snažit se něco napsat, ničeho pořádného nedocílíte. Musíte mít o čem psát a to něco na vás čeká venku.
Rada na závěr
Po přečtení bodů 1 až 10 to vypadá, že blog je vzato kolem a kolem jen o dřině. A víte vy co? Ona je to vlastně pravda. Jenže problém nastane v okamžiku, kdy to budete vnímat jenom takhle - to se jděte raději koukat na film. Trik je v tom, že přes všechnu tu práci, kterou je nutno vykonat, musíte brát blog především jako něco, co vás baví. A jestli vás nebaví, tak nemá cenu, abyste takto ztráceli čas.
Znáte ještě nějaké jiné rady?
Co znamenaly začátky v blogování pro vás?
Hezky napsáno :) Hlavně 8 bod výstižný, jsem si úplně vzpomněla na můj úplně první blog. :D
OdpovědětVymazathttp://probablywiththoughts.blogspot.cz/
Naprosto přesné. Nemám vůbec co dodat, ani co vytknout! Sepsáno zkrátka perfektně, Lory. Tento článek by si měli přečíst obzvlášť ti, kteří začnou psát právě kvůli zmiňovaným spolupracím :)
OdpovědětVymazatMěj se krásně
Mockrát díky za milou pochvalu :)
VymazatNapsala jsi to přesně :)
OdpovědětVymazatDíky moc za rady! Já se právě před časem zasekla na bodu č.1. Celý jsem to překopala a je to teď mnohem lepší. Zkušenosti "starších" bloggerů jsou prostě k nezaplacení :-)
OdpovědětVymazatwww.potrefena-mama.blogspot.cz
Nemáš vůbec zač, jsem ráda, jestli jsem někomu pomohla :)
VymazatSouhlasím s tebou ve všem :)
OdpovědětVymazathttp://fromdigi.blogspot.cz/
Skvělý článek! :)
OdpovědětVymazatMyslím, že ho využijí začátečníci i zkušení blogeři :)
Super článek! :) Souhlasím se všemi body. :)
OdpovědětVymazatPro mě je důležitý název, když ho má blog prostě blbý, nepamatuju si ho :D Ale zas bych asi neměla lidem co vytýkat, můj taky neni nejúžasnější, poněvadž si ho snad nikdo taky nepamatuje :D
DENYII
Když jsem začínala, měla jsem ten nejhorší název blogu, jaký jsem si jen mohla zvolit. Bylo to neosobní, nic neříkající. Byla to jedna probděná noc a já přišla s fiktivní postavou Mimozemšťanky, která mi vyhovuje nejvíce na světě☺.
OdpovědětVymazatI když by někdo mohl říci, že těchto článků na webu najde spoustu, myslím, že je každý článek obohacující. Každý blogger to vidí jinak, což je na tom to nejlepší. Mimochodem, tvoje "radící" články mám nejraději ♥☺.
Měj se krásně, Mimozemšťanka
U Mimozemšťanky
Můj první blog si vlastně už nepamatuji. Pamatuji si blog na blog.cz, než jsem přesídlila na blogspot. A ten byl teda velice, ale velice široce rozšířen :D Každé téma, co se mi jen trochu líbilo, bylo u mě jako doma :D Brrr O:)
OdpovědětVymazatGabux
Zlatá slova nejen pro začínající blogery, ale i pro ty zkušené. Určitě tento článek bude přínosem pro každého. ☼☼☼
OdpovědětVymazatJá mám celkem originální název blogu xD
OdpovědětVymazatSkvělý článek, s celou desítkou vesměs souhlasím. :) Nejlepší je najít si svůj vlastní styl, psát, co tě baví, mít čtenáře, s nimiž si rozumíš a mít z toho radost, ne starost. :)
OdpovědětVymazatskoro se vším naprosto souhlasím!! :D
OdpovědětVymazatpodle mě je hlavní vytrvat a snažit se no, ono když někdo přidá jeden článek za měsíc, nenavštěvuje ostatní blogy, ale bloguje už 3 roky, tak se moc divit nemůže no :D
Ano, to je přesně ono :)
VymazatSouhlasím. I když, můj blog je taky zaměřený na všechno.. já si zkrátka nedokážu vybrat jen jedno téma. :D
OdpovědětVymazatxxx
dream-little-dream.blogspot.cz
Díky za všechny rady, vše napsané je logické, ale i přesto se tím občas neřídím. Je dobré si to uvědomit. Přeju krásné dny :).
OdpovědětVymazatMusím říci, že jsem přečetl dost článků na toto téma, ale všichni ostatní chodili kolem horké kaše a nevěnovali se tomu podstatnému.
OdpovědětVymazatS titulkem článku máš naprostou pravdu. Raději si přečtu něco, co má chytlavý titulek (nesmí to však být úplný clickbait) místo toho, abych přešel zajímavý článek, který je má naopak nudný a nezajímavý titulek.
Jedna věc však chybí. I když se nějaký bloger/blogerka bude řídit všemi těmito radami, stále to chce čas. Lidé nenajdou nově založený blog ihned. Člověk s tím musí mít trpělivost. A jestli bloger píše hned ze začátku jen pro peníze nebo pro slávu, moc dlouho mu to blogování nevydrží.
Co se týče mne, bloguji už řadu let. Ze začátku mi někdo nepomáhal. Nikdo ani nepsal tyhle články. Pokoušel jsem se napodobit jednu tehdejší slavnou blogerku. Později se poznal, že to byla strašná chyba.
Díky za pochvalu :)
VymazatČas hraje obrovskou roli snad ve všem, takže nemůžu jinak než souhlasit. Čas a práce a ještě jednou čas, to blog chce.
Já jsem začínala podobně a bylo to žalostné. Sice jsem se nesnažila nikoho napodobovat, ale když si vzpomínám na svoje prvotiny, je mi z toho smíchy do pláče :)